martes, 22 de mayo de 2007

MALBA (Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires)


Ubicado en la exclusiva avenida Figueroa Alcorta de Buenos Aires, de arquitectura moderna, sede de la colección Constantini (Kahlo, Rivera, Berni, Matta, Kuitca entre otros) y de la vanguardia del arte no solo de la ciudad, también de todo el continente.


The museum is in the exclusive Figueroa Alcorta Avenue of Buenos Aires. Modern architecture, is the site of the Constantini Collection (Kahlo, Rivera, Berni, Matta, Kuitca and others) and the vanguard of the art in the city and the continent too.


El fragmento de un folleto institucional resume el Arte Moderno latinoamericano, del cual se nutre en gran parte la muestra estable del museo:

The fragments of an institutional informative leaflet tell in short words the concept of Latin American Modern Art. Many paintings stables of the museum are of this art:

1910-1920 Modernismo y Avant-garde: …muchos artistas latinoamericanos frecuentaban ciudades europeas como Paris, Madrid, Barcelona, Berlín, Florencia y Milán…Pettoruti, el mexicano Diego Rivera trabajaron con expresionistas, cubistas y futuristas…insistían en la naturaleza autónoma del arte…para 1920 muchos retornaron a sus países…batalla entre lo tradicional y “lo nuevo”…Neocriollismo de Xul SolarTarsila do Amaral, Figari, Di Cavalcanti, Covarrubias…diversidad de movimienos modernistas regionales…

1910-1920 Modernism and the Avant-garde: …Latin American artist were traveling to Europe frequently…in cities like Paris, Madrid, Barcelona, Berlin, Florence and Milan…Pettoruti…the mexican Diego Rivera…worked closely with the expressionists, cubists and futurist…insisted on the autonomus nature of art…1920, many returned to their countries of origin…battles waged between the traditional and “the new”…Neocriollismo by Xul SolarTarsila do Amaral, Figari, Di Cavalcanti, Covarrubias…diversity of the regional modernist movements…

1930-1940 Surrealismo y arte político: …artistas que investigan el dominio de la alucinación y la irracionalidad crecieron en Argentina, Brasil, México y Cuba…cruces entre la tradición popular y cultos rituales, imágenes cargadas de elementos religiosos autobiográficos y mágicos…técnicas como collage, fumage, esgrafiado…Frida Kahlo…el cubano Wilfredo Lam…1930…arte y política…murales in México, pinturas de Berni…interrelacionando el arte y el contexto social: activismo político, producción artística…imágenes de trabajadores urbanos y rurales…

1930.1940 Surrealism and Political art: …artists investigating the reales of hallucination and irrationality Grez in Argentina, Brazil, Mexico and Cuba…crossovers between popular tradition and cult rituals, images loaded with religious, autobiographical, magical…techniques as collage, fumage, esgrafiado… Frida Kahlo…the cuban Wilfredo Lam…1930…art and politics…murals in Mexico, paintings by Berni…interrelating art and social context: political activism, artistic production…images of urban and rural workers…

1940-1950 Movimientos Concretos, Constructivistas y Abstractos: …basado en componentes concretos: color, plano, línea y forma…grupo Madí…Perceptismo…eliminación del marco rectangular tradicional… para emplear marcos irregulares…esculturas con movimientos articulables, incorporación de materiales industriales (vidrio, baquelita, acero)…activismo político…


1940-1950 Concrete, Constructivist and Abstract Movements: …be based on concrete components: color, plane, line and form…Madi group…Perceptismo…elimination of the traditional rectangular frame…to employ irregular frames…scultures with movable joints, incorporation of industrial materials (glass, bakelite, steel)…political activism…

1960-1970 Nueva Figuración, Arte Pop, Minimalismo, Arte Conceptual: …comienzo del fin del arte moderno y emergencia del contemporáneo…Objetos, construcciones, performances, bricolages, conjuntos, happenings, videos, fotografía…

1960-1970 New Figuration, Pop art, Minimalism, Conceptual Art: …beginning of the end of the modern art and …emergente of contemporany art…Objects, constructions, performances, brocolages, assemblages, happenings, installations, videos, photography…

El auditórium fue diseñado para la comodidad del espectador. Butacas cómodas que se van elevando a medida que se alejan de la pantalla, siendo esta también elevada. Ninguna cabeza grande puede impedir que el film se vea…una notable diferencia con las nuevas cadenas de cines que abundan en la ciudad y los shoppings.


The auditorium was designed for the comfort of the spectator. Comfortable seats that go to rise as that are move away of the screen cinema, and it is raise too.
There is not great head that can impede that the film can see…a notable difference with the news cinemas that abound en the city and shoppings.



contador de visitas



contador de visitas

No hay comentarios.: